Niets van deze uitgave mag worden vereenvoudigd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming. - Tim Thomaes

dinsdag

Hoe ze me mist


dat ik gewoon mijn dingen doe
en zij er gewoon is
dat we niet hoeven te praten
totdat het kind er komt
en we moeten praten tegen
dat kind om te zeggen hoe
de dingen bij de woorden horen
het leren op zijn eigen 
versvoeten te lopen en hoe hij
zich bij voorkeur in binnenrijm
uitdrukt omwille van wat het ook
zou moeten zeggen

ze mist me als een
ode aan de degelijkheid en het breien
van regenboogsjalen met Kerstmis
en haar gemis is zo licht
als een kermis na twaalven
wanneer de mensen na onzin
uit kramen hun suikerspinnen 

voor de helft van de prijs kregen
en hun geld verloren 
bij het
te binnen schieten
en van alle lichten en geluiden
niet meer weten wat er was

haar gemis is eigenlijk
als het opzettelijk vergeten 
uitspreken van elke laatste letter 
van elke zin wanneer je een avond 
in café Korsakov doorbrengt
en dat al die letters samen
een anagram vormen over 
hoe ze aan me denkt
en hoe de kater dan na een tijdje
niet meer terugkomt als alle
kopjes zijn geleegd en alle
spinnen uit hun draden zijn gestoft

haar missen is eigenlijk als
warme chocolademelk zonder de 
chocolademelk maar gewoon 
als warmte zonder iets
om het mee te kunnen verteren 
of juist als een sneeuwpop zonder dat
daarvoor sneeuw gevallen was
als de neergeslagen geest van een
onmogelijke en tijdloze zon
of als rotaties in het heelal
zonder de planeten en de sterren
maar gewoon met gewone
alledaagse dingen
die haar doen verlangen
naar mijn ruimteschroot

2 opmerkingen:

  1. Anoniem10:42

    Poëzie die leest als liedjesteksten en een glimlach op mijn lippen tovert. Blij dat ik hier verzeild geraakt ben, teleurgesteld dat nog lang niet alle woordentovenaars ontdekt zijn en zich verschuilen in de donkere hoekjes van het wereldwijde web, hopend nog tientallen van je hersenspinsels te mogen ontdekken.

    Tine

    PS: Gek op de chocolademelkstrofe!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. alleen dat laatste niet hier zeggen. verder zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen

Lieve Tim,